Tuesday, March 25, 2014

Porsjonspizza



Dette er egentlig en oppskrift på hjemmelagede, grove tortillalefser, men jeg har levd sunt altfor lenge, jeg er desperat etter pizza, foccaccia med tomat og hva-som-helst med salt, så jeg improviserte underveis og fikk sterkt vanedannende porsjonspizzaer. 

8 stk:

5 dl mel, 2/3 grovt, 1/3 fint, jeg tar det på magefølelsen (1/3 av melet må være fint, ellers faller deigen fra hverandre)
1,5 ts bakepulver
1 ts salt
2 ts olje
2,2 dl varmt vann
Soltørket tomat
Hvitløk
Cherrytomater
Basilikum

Bland sammen alt det tørre. Kutt hvitløk og soltørket tomat. Du kan ha i så mye eller så lite du vil, jeg bruker massevis. Bland inn vann og olje. Kna godt til en fin deigklump. Hvis deigen blir altfor klissete, klapp inn litt hvetemel. La deigen hvile under plast i 20 min. Når den er klar deler du den i åtte deler. Klem hver del til en slags sirkel, så tykke som du liker dem. Kutt cherrytomatene og legg på toppen og krydre med basilikum og havsalt. 

Stekes på 200 grader i ti minutter. Varmluft går fint.

Pizzaene blir ikke luftige og amerikanske, de blir tynne, grove og litt crispy. Bruk hvilken topping/pålegg/tilbehør du vil etterpå, jeg bruker jarlsbergost og spekeskinke. Prøv også ruccola, aioli, kyllingkjøtt osv osv. Pizzaene kan fryses og de kan varmes opp i mikro etter behov. Og, ingen dårlig samvittighet for å spise pizza hver dag!